reizen
De Azoren – Sao Miquel

Vandaag gaan we er voor het eerst met onze huurauto op uit. Onze Kia Rio moet ons naar het oostelijk deel van het eiland brengen om een mooie wandeling van 10km te maken om een kratermeer.

In de plaats Farnus begint de wandeling. Het eerste stuk is behoorlijk steil. We komen direct al een boer met koeien tegen die de berg ook op moeten. Dat valt ze niet mee, ze loeien als gekken. Vervolgens lopen we tussen de weiden door in de richting van het meer. Prachtige bloemen, veel Heidegember en heel veel Hortensia’s en prachtig paarse Winde allemaal in het wild.

Langs het meer zien we een plek waar de vulkanische aardwarmte naar boven komt. De zwaveldampen sissen en stinken. De plaatselijke restauranthouders maken er gebruik van door er een grote afgesloten pot met een streekgerecht op te zetten. Ze laten dat vervolgens vier uur staan pruttelen. Volgens de kenners is het heerlijk.

Langs het meer zien we veel bijzondere vegetatie. Stukken bamboebos en veel seqoia achtige bomen. De grootste die we zie is 50 meter hoog en heeft een diameter van bijna 2 meter. Na enkele pittige klim en een supper steile afdaling komen we terug in Furnas. Bij het eerste de beste restaurantje eten we op het terras de plaatselijke verse groentesoep. Heerlijk na zo’n inspanning.

Terug rijden we over de grote trots van San Miquel: de nieuwe snelweg. (Nou ja snelweg?). We zien aan de noordkust de eerste theeplantages. Een bezoekje waard. Via Decathlon, waar we twee klapstoeltjes kopen om onderweg ook even te kunnen zitten, rijden we terug naar ons hotel. We drinken een biertje uit de bar van het hotel en rusten wat uit voor we uit eten gaan.

We eten weer in het leuke caffeetje hier direct om de hoek met de naam ¾ Cafe. Er zijn maar een paar tafeltjes. We hebben geluk. Er zijn er twee vrij. We bestellen verse sla en burger. Aan het tafeltje naast ons vlijt een Portugees stel neer met iets dat lijkt op een groot memoryspel. De man hoort ons het woord memory zeggen en legt on in goed engels uit dat we het mis hebben. Ze zijn uitgevers en hebben een boek gemaakt voor kinderen. Het boek vertelt een verhaal aan de hand van een aantal kaarten. Maar de kinderen kunnen aan de hand van de kaarten hun eigen verhaal maken. Vanavond presenteren ze het boek aan de kinderen van Ponta Delgada. Het wordt een geanimeerd gesprek over Amsterdam en Lisabon en over liefde voor vogels. Heel bijzonder zo’n toevallige ontmoeting.